Sommardäck

Vi säljer, monterar och balanserar sommardäck

Sommardäck till bilen

När du köper däck till bilen ska du kontrollera att däcken är godkända. Däcken ska ha en E-märkning.
Däck som du har satt på bilen från 1 oktober år 2009 ska också ha en S-märkning. Då klarar däcken de ljudkrav som finns. Det låter inte så mycket om dem när de rullar på vägen.

Rätt däck till rätt bil

Däcken du köper till bilen ska passa bilens vikt och hur fort bilen får köra.

Alla däck på bilen ska vara av samma typ.

Du får till exempel inte ha två sommardäck och två vinterdäck på bilen samtidigt. I bilens registreringsbevis står det vilken storlek däcken ska ha och hur däckens fälgar ska se ut. Vi lagerför de flesta av på marknaden förekommande däckmärken som:

 

 

Sommardäckens mönster och lufttryck

Ett sommardäck ska enligt lagen ha ett mönster som är minst 1,6 mm djupt men risken för vattenplaning ökar redan vid 3 mm mönsterdjup.
Mönstret är viktigt för att däcket inte ska råka ut för vattenplaning utan istället ge en stabil körning. Ett djupare däckmönster innebär dock ett högre rullmotstånd. Tillverkarna av bildäck med hög kvalité har genom kontinuerlig forskning kunnat ta fram däck som ger ett bra grepp på grund av dess mönster, samtidigt som de har ett lågt rullmotstånd. En annan viktig del för bilens stabilitet och styrförmåga är däckens lufttryck. Ett lågt lufttryck innebär att däcken slits fortare och bilen blir även många gånger svårare att manövrera. Lufttrycket bör kontrolleras löpande, gärna på månadsbasis.

Skötselråd för däck

Det gäller att vårda sina däck för att de ska vara så effektiva som möjligt samtidigt som deras livslängd blir längre. Det är både din körstil och omvårdnad som påverkar däcken. Du bör rengöra dina däck och fälgar ofta. Vid rengöring är en mjuk svamp och ett milt bilschampo det bästa alternativet eftersom det är skonsamt. Vid vinterförvaring ska du aldrig ha sommardäcken utomhus under en presenning. Lämna hellre in dem till ett däckhotell. Däcken ska förvaras torrt, mörkt och svalt. Det är att rekommendera att hjul förvaras liggande, de kan utan problem staplas på varandra. Däck utan fälgar ska däremot förvaras stående. Under en korrekt förvaring åldras sällan däcken utan det är istället under körningen det slits.